Van zero naar hero: de opmars van alcoholvrij bier

We drinken met z’n allen steeds minder bier, maar het aantal glazen alcoholvrij bier dat wordt geschonken zit flink in de lift. Frank Bouwhuis, vestigingsmanager bij speciaalbiergroothandel Bouwhuis, volgt de biertrends op de voet. “Alcoholvrij en alcoholarm bier is sinds een jaar of vijf booming”, vertelt hij. “Als je kijkt naar het aantal liter gaat het nog altijd om een fractie van de totale markt. Maar procentueel gezien is er een enorme groei, zowel in verkoopaantallen als in de breedte van het assortiment.”


Pils, witbier, radler

“Je kunt zeggen dat Bavaria de trend in gang heeft gezet met zijn Bavaria 0.0% Original. Zij startten ook als eerste grote brouwerij met een verbreding van het alcoholvrije aanbod: ze ontwikkelden een 0.0­-witbier en een 0.0-­radler. Heineken en Grolsch hebben de markt vervolgens een boost gegeven met fikse marketingcampagnes rondom hun alcoholvrije bier. Vanaf dat moment is het alcoholvrije segment maar blijven groeien.”

Alcoholvrij is geaccepteerd

“De markt was er ook klaar voor. Er is veel bewustwording over de effecten van alcohol op het lichaam, dus mensen letten goed op hoeveel glazen ze drinken. En de BOB-­campagnes zijn enorm effectief geweest. Nog niet zo heel lang geleden stapten mensen gewoon nog in de auto na een paar biertjes, dat kan tegenwoordig echt niet meer. De acceptatie van 0.0 is daardoor groot, niemand doet meer lacherig over alcohol­vrij bier.”

De opmars van alcoholvrij bier

Meegelift op speciaalbierhype

“We zien dat er vooral overdag en doordeweeks veel 0.0-­bier wordt geschonken, maar we leveren tegenwoordig ook alcoholvrije IPA of blondbieren aan festivals.” Daar ligt de belangrijkste reden voor de populariteit van alcoholvrij bier, volgens Frank: mensen drinken steeds meer speciaalbier in plaats van pils. “Alcoholvrij bier heeft meegeprofiteerd van de speciaalbierhype.”

De opmars van alcoholvrij bier

De honkvastheid verwatert

“Er zijn nu overal zoveel soorten alcoholvrij bier te koop, dat maakt het interessant om nieuwe producten te proberen als speciaalbierliefhebber. Door apps als Untappd benaderen mensen bier als een moderne postzegelverzameling. Vroeger dronk iemand bijvoorbeeld alleen maar Grolsch-pils en niets anders. Die honkvastheid ebt weg. Zeker jongere bierliefhebbers proberen graag nieuwe dingen, ook alcoholvrije bieren.”

Minstens drie alcoholvrije opties

“De horeca heeft daar ook een grote bijdrage aan geleverd. Bier wordt daar nu op een andere manier gepresen­teerd. Steeds meer cafés en restaurants kwamen de afgelopen jaren met een bierkaart of zelfs een biersommelier. Alcoholvrij speciaalbier krijgt een eigen plek op de bierkaart, dat vind ik een mooie ontwikkeling. De gast neemt ook geen genoegen meer met alleen een alcoholvrije pils, die wil iets te kiezen hebben. Als middelgroot tot groot horecabedrijf moet je tegenwoordig zeker drie of vier alcoholvrije speciaalbieren aanbieden. Het liefst ook een lokale variant.”

Kleine brouwers lopen voorop

“Vooral bij de kleine en middelgrote brouwerijen wordt veel geëxperimenteerd met alcoholvrije en ­arme speciaalbieren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Grutte Pier, Oersoep of vandeStreek. De grotere brouwers wagen zich vaak niet aan zo’n nicheproduct, dat is voor hen niet rendabel of onderscheidend genoeg. De kleinere brouwers doen dat wel en het is ontzettend leuk om te zien hoe succesvol hun creaties zijn. De frisse Vrijwit met koriander en citroen van Brouwerij ’t IJ is daar een mooi voorbeeld van, of het blondbier Vrijheid van Grutte Pier, met die grote kerel met zwaard op de fles.”

Van klassiek abdijbier tot IPA

“Elke brouwerij begint met een alcoholvrije variant van zijn populairste bier. Zo maken Leffe en Affligem een 0.0-­versie van hun klassieke blonde abdijbieren. Nu de ontwikkelingen wat verder zijn, worden brouwers steeds creatiever. Er komen steeds meer IPA-­soorten in alcoholvrije varianten. De Amsterdamse brouwerij Lowlander maakt zelfs een 0.3% Tropical Ale met grapefruit en guave. En de Bavaria 0.0% IPA was onlangs nog product van het jaar. Er zijn meer dan vijftig verschillende biertypes te benoemen en daar­binnen komen steeds meer alcoholvrije varianten. Biertypes als de quadrupels en andere zware, donkere bieren worden een uitdaging, die zijn technisch nog niet haalbaar in 0.0­-variant, maar wie weet worden we nog verrast.”

Nederland op kop met alcoholvrije speciaalbieren

“Nederland is echt een voorloper in de ontwikkeling van alcoholvrije speciaalbieren. In het buitenland zijn ze nog niet zo ver. De alcoholvrije weizenbieren uit Duitsland – de Franziskaner en Weihenstephaner – zijn erg in trek, maar verder wordt er nog niet veel alcoholvrij speciaalbier gemaakt. In de rest van Europa richten brouwers zoals Peroni en San Miguel zich nog vooral op pils.”

De opmars van alcoholvrij bier

Alcoholvrij bier in cijfers

  • Alcoholvrij bier is goed voor 7% van al het bier dat we in Nederland drinken. Ter vergelijking: tien jaar geleden was dat nog maar iets meer dan 1,5%.
  • In 2020 werd bijna 740.000 hectoliter alcoholvrij bier verkocht in Nederland.
  • Twee op de vijf drinkers van alcoholvrij bier zegt nu vaker alcoholvrij bier te drinken dan een jaar geleden.
  • 52% van de Nederlanders drinkt minstens één keer per maand alcoholvrij bier.
  • De alcoholvrijbierdrinker drinkt gemiddeld 3 glazen of flesjes per week.
  • De helft van alle alcoholvrije bierdrinkers zegt dat ze vanwege het huidige aanbod aan soorten en merken nu vaker voor alcoholvrij bier kiezen dan vorig jaar.
  • De populairste reden voor het drinken van alcoholvrij bier is ‘omdat ik het lekker vind’. 56% van de alcoholvrijconsumenten geeft dit aan, in 2018 was dit nog 37%.
  • Bron: Nederlandse Brouwers

De laatste ontwikkelingen in onze branche

Dit artikel is onderdeel van de rubriek ‘De nieuwe realiteit’, waarin we de laatste ontwikkelingen in onze branche verkennen. Laat je verrassen door nieuwe trends, van plantaardig(er) eten en alcoholvrij bier tot de transitie naar duurzaam ondernemer­schap.

Verder lezen

Alcoholvrij en alcoholarm speciaalbier

» Alcoholvrij en alcoholarm speciaalbier
Alcoholvrije bieren en bieren met een laag alcoholpercentage worden steeds populairder. Bij HANOS vindt u een ruim aanbod bieren met geen of weinig alcohol. Wij zetten ze voor u op een rij.

Alcoholvrije dranken

» Alcoholvrije dranken
Er is steeds meer vraag naar alcoholvrije dranken. Ontdek het unieke assortiment alcoholvrij gedestilleerd, wijn en bier.

Wijntrends 2022

» 5 wijntrends voor 2022
Wat schenken we dit jaar? Met Fourcroy wijnkopers kijken we naar de wijnkaart van 2022: van bubbels tot duurzaamheid. Ontdek de 5 trends in de wereld van wijn.